Posouzení SONY techniky

SONY A9

Proč jsem si vybral Sony A9 jako jeden ze svých vyloženě pracovních fotoaparátů?

Po aktualizaci FW 5 a 6 dostáváme jeden z nejvýkonnějších fotoaparátů na trhu. V oblasti bezzrcadlovek společně s firemní a novější A9II jde o bezkonkurenčně nejlepší přístroje pro akční focení na trhu. Starší A9 vyniká poměrem výkon-cena. Novější A9II jde dále hlavně svoji ergonomií a utěsněním. Při focení 20 sn. za sekundu pomocí elektronické závěrky jsou však výsledky velmi podobné. Zmíněná rychlost a schopnost zaostřit po celé ploše čipu bez blackoutu v naprosto tichém režimu je naprosto ideální pro diskrétní situace. Vzhledem k tomu, že mé zaměření je živá wildlife fotografie, je tato vlastnost v některých případech doslova klíčová. Co mne však nepotěšilo je záznam na SD karty a relativně dlouhá doba zápisu na kartu z bufferu. A to firma Sony disponuje modernějším a rychlejším záznamovým médiem. Další věcí je malá integrace dotykové obrazovky do ovládání. Zde je konkurence dále. Také při jinak precizním zpracování zamrzí průhledová vůle mezi tělem a namontovaným gripem. Jinak výkon a možnosti a to i v režimu LV jsou působivé. I přes krkolomné menu jsem si A9 pořídil, neboť relativně málo šumí a 24 Mpx mi poskytuje dostatek detailů pro následné zpracování, špičkově ostří a rychle a potichu fotí.



Sony 24-70 f/2.8 GM

Sony 24-70 f/2.8 GM
Sony 24-70 f/2.8 GM

Pěkně provedený vysoce světelný základní objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností. Mechanicky vše sedí a lícuje. Stabilizaci je třeba aktivovat v těle fotoaparátu, neboť objektiv samotný stabilizaci postrádá. Opticky jde o vyvážený výkon v rozsahu 24 mm-50 mm. Co do ostrosti v tomto rozsahu nemám připomínku. Výsledné fotografie nepostrádají ostrost už na plně odcloněný objektiv. Rovněž kontrast i bokeh je nadprůměrný. Na delším konci mi schází ostrost při cloně 2.8 . Je třeba zaclonit minimálně na clonu 4 pro ostrý výsledek. Nádherně krémový bokeh na tomto ohnisku je vyloženě největší přednost tohoto objektivu.

Sony 24-70 f/2.8 GM
Sony 24-70 f/2.8 GM
Sony 24-70 f/2.8 GM
Sony 24-70 f/2.8 GM
Sony 24-70 f/2.8 GM
Sony 24-70 f/2.8 GM


SONY 400 mm f/2.8 GM

SONY 400 mm f/2.8 GM
SONY 400 mm f/2.8 GM

Nejdelší sklo výrobce s vysokou světelností 2.8. Oproti konkurenci musím pochválit váhu a nejen to. Objektiv je výborně vyvážený a mechanicky excelentně provedený. Opticky je samotný objektiv ostrý už od clony 2,8 , nicméně na cloně 4 dochází ještě k většímu rozlišení a kontrastu. Toto je v souladu s konkurencí. V čem je však lepší je ostrost rohů, zde je výrazně lepší než konkurenční jiná 400 mm f/2.8. Zkreslení je prakticky nulové. Rovněž chromatická aberace je neznatelná, nepodařilo se mi nějakou najít. Bokeh je díky světelnosti a použití 11 lamel ve clone vyloženě nádherný. Ostření je extrémně  rychlé a přesně. Asi to nejrychlejší co jsem měl v ruce. Výkon AF neklesá ani při zapojení firemního telekonvertoru TC 1.4. Trochu zklamáním je pro mne optická ztráta při použití TC 1.4. Samotný objektiv bez TC je však špičkový. V telekonvertoru chyba není o to víc je to pro mne nepochopitelnější. Tedy ne, že by výsledek s TC byl nějak špatný, či neostrý, ale ztráta hranové ostrosti a kontrastu je vidět více, než bych předpokládal. Výhodou této kombinace je však relativně krátká zaostřovací vzdálenost oproti firemnímu 600 f/4 GM. Clona 2,8 v praxi znamená, že jsem mohl fotit večer po západu slunce minimálně o půl hodiny déle, než v případě méně světelných kolegů. A to se počítá.

SONY 400 mm f/2.8 GM
SONY 400 mm f/2.8 GM
SONY 400 mm f/2.8 GM
SONY 400 mm f/2.8 GM
SONY 400 mm f/2.8 GM
SONY 400 mm f/2.8 GM


SONY 600 mm f/4 GM

SONY 600 mm f/4 GM
SONY 600 mm f/4 GM

Nejdelší firemní teleobjektiv se stále pěknou světelností 4. Mechanicky je prakticky identicky proveden jako firemní 400 mm f/2.8 GM. To znamená tu nejvyšší možnou úroveň zpracování s rozdílem, že se pyšní tím, že jde o nejlehčí 600 f/4 napříč konkurencí. Optický výkon. Tak zde budu stručný. Nejen nejlehčí, ale také opticky nejlepší šestistovka, kterou jsem kdy zkoušel. Extrémní ostrost už na plně odcloněný objektiv. Další clonění má už jen malý vliv na ostrost , spíše zmizí vinětace a stoupne mírně kontrast. Objektiv jsem používal převážně odcloněný. Zkreslení ani chromatickou vadu se mi nepodařilo najít. Parádní výsledek. Se zapojeným TC 1.4 klesla o něco rychlost AF, ale opticky téměř minimální degradace. I v této kombinaci jsem s radostí dále fotil na plně odcloněný objektiv. Za velmi vysokou cenu, však dostanete opticky dokonalý objektiv s fantastickou ostrostí od rohu do rohu a skvělým kontrastem. Minimální zaostřovací vzdálenost je standardních 4,5 m, což v případě nejmenších pěvců bude vyžadovat použiti TC, pro dostatečné měřítko na výsledné fotce.

SONY 600 mm f/4 GM
SONY 600 mm f/4 GM
SONY 600 mm f/4 GM
SONY 600 mm f/4 GM
SONY 600 mm f/4 GM
SONY 600 mm f/4 GM


Sony 200-600mm G

Sony 200-600mm G
Sony 200-600mm G

Relativně dostupný a velmi univerzální telezoom mne překvapil svojí poctivou konstrukcí a výkonem. Přesto, že jde jen o objektiv G , nikoliv prémiový GM, nelze mít k provedení žádné připomínky. Ba naopak v dané třídě jde o mimořádný výrobek. Interně probíhající zoomování s krátkým chodem je parádní. Stejně tak i veškeré moderní ovládací prvky. Opticky lze při dané ceně vystopovat několik menších ústupků. Velmi mírné zkreslení v celém rozsahu. V extrémních situacích malý náznak chromatické aberace. Ostrost ve středu je vyloženě ohromující a to při všech ohniskových vzdálenostech už na plně odcloněný objektiv. Rohy jsou velmi dobré. Nejsou vynikající, jako u mnohonásobně dražších kolegů 400 a 600. Ovšem v této cenové třídě je nejostřejší jak střed, tak rohy. V tuto chvíli tento objektiv nemá konkurenci. Mrzet může snad jen brzký nástup světelnosti 6,3 a to už na 300 mm. Pro ilustraci jak je 200-600 ostrý. Ve středu je na plnou díru ostřejší než kombinace Sony 400f/2.8 GM+ TC 1,4!!! při plném odclonění. Bokeh opět není jako u obou drahých kolegů. Vzhledem k 11 lamelám ve clone, jde však i tak o příjemně měkce vykreslené přechody. Také trpí pro zoom typickým zkrácením ohniska při focení na blízko, kdy ohnisková vzdálenost klesá z nastavených 600 mm reálně někde k 500 mm. Pochválit musím i relativně velmi rychlé ostření a to i ve spojení s TC 1,4. Samozřejmě výtěžnost fotografií rapidně klesá, ale stále to je velmi použitelné, jak ve smyslu akční fotky při dostatečném světle, tak opticky. Platí pro kombinaci s A9.

Sony 200-600mm G
Sony 200-600mm G
Sony 200-600mm G
Sony 200-600mm G
Sony 200-600mm G
Sony 200-600mm G

Celkovo 800 zobrazení, z toho dnes 2 !

Zdieľať na

7 komentárov k “Posouzení SONY techniky”

Vložiť komentár