Davová psychóza menom SONY

Davová psychóza menom SONY už dorazila aj do kruhov Wildlife fotografie. Na začiatku hneď uvediem že ja nemám nič proti tejto značke ani nie som zástancom len jednej konkrétnej značky . Ak by mi niekto chcel darovať Sony určite to neodmietnem … Zatiaľ fotím s Nikon technikou na ktorú som zvyknutý . Som za zdravé konkurenčné prostredie a aby značky medzi sebou súperili o zákaznika – tým pádom značky posúvajú tu pomyslenú hranicu vyššie a vyššie. Ale tie davové psychózy už sú fakt za čiaru . Nepočujeme a nečítame nič iné ako Sony je najlepšie a všetko ostatné zaspalo dobu a patrí na smetisko dejín . Otázky už niesu či prechádzaš na Sony ale KEDY ? Hehe

Pred nedávnom už taká jedna psychóza bola len mala meno Olympus .. V tej dobe každý predával Canon , Nikon a ostatné značky lebo jediné čo každého trápilo bola celková váha systému . Väčšina fotografov mala komplet zničenú chrbticu od tažkej zastaralej techniky a bolo to v poslednej chvíli že Olympus uviedol na trh zázrak v podobe ľahkej techniky .. Na internete ľudia denne písali blogy o tomto systéme – prepočítavali crop faktor 2x takže z 300mm F/4 hneď bolo 600mm a za tú cenu to bol bezkonkurenčný systém . Ale fyzika sa nedá ani dnes oklamať a človek či sa mu to páči alebo nie ak chce svetelný teleobjektív musí sa zmieriť s rozmermi a váhou objektívu. Vydržalo to veľmi krátko a prišiel nový fenomén – rýchle AF a znovu objavená „tichá“ uzávierka . Už zrazu nebol problém ani veľkosť ani váha objektívov, zázračne všetkým sa medzitým chrbtice a platničky uzdravili a všetci prechádzajú na Sony …

Každý je špecialista na Sony a robia sa porovnávania medzi značkami ale ani jedno porovnanie nieje na mieste . Každý zrovnáva vlajkovú loď A9II profi telo s napríklad Canonom EOS R a Nikonom Z6 ktoré sú amatérske telá v cene okolo 1700€ kým cena A9II je cca 5300€ … Už len s toho musí byť jasné že Sony A9II bude na tom lepšie ako spomenuté modely, keďže zatiaľ ani nemá k dnešnému dňu konkurenčný model tak tie porovnávania nestoja za nič .

Nikto neporovnáva A7III s Z6 alebo A7RIII s Z7 ale len A9 vs zbytok … Každý sa tu oháňa týmto modelom ale k dnešnému dňu by človek spočítal ľudí na jednej ruke čo má tento model A9 II kúpeny a fotí wildlife .. Keďže Sony je v tomto smere ústretové a požičiava túto techniku pomaly komukoľvek tak po pár dňoch fotenia je zrazu každý SONY špecialista 🙂

Ak si dáme do tabuľky zrovnanie adekvátnych modelov tak už Sony zrazu od konkurencie v ničom neprevažuje .. A ešte aj Nikon má lepší hľadáčik , displej a je aj rýchlejší čo sa FPS týka . A tieto modely skončia v rukách väčšine fotografov .. Ale predtým porovnávali Ferrari s trabantom ale to Ferrari si sami nikdy nekúpia .

Nikon Z6 vs Sony A7 III
Nikon Z6Sony A7III
Sensor: 24.5MP 35mm format BSI CMOS Sensor: 24.2MP 35mm format BSI Exmor CMOS
Lens system: Z-mount Lens system: E-mount
Weatherproof: Yes Weatherproof: Yes
Internal Stabilisation: Yes (5-axis) Internal Stabilisation: Yes (5-axis)
Autofocus: 273 phase detection points Autofocus: 693 phase and 425 contrast detection points
Continuous shooting: 12fps with AE/AF Tracking Continuous shooting: 10fps with AE/AF Tracking
ISO Sensitivity: 100 – 51200 ISO (pull 50, push up to 204800) ISO Sensitivity: 100 – 51200 ISO (pull 50, push up to 204800)
Viewfinder: 0.5in OLED with 3,690k dots, 21mm eye point, 0.8x magnification and 60fps refresh rate Viewfinder: 0.5in OLED with 2,360k dots, 23mm eye point, 0.78x magnification and 60fps refresh rate
Rear monitor: Tilting 3.2”/8cm LCD (2.10M dots) with touch sensitivity Rear monitor: Tilting 3″ LCD (0.9M dots) with touch sensitivity
Movie recording: 4K up to 30fps, Full HD up to 120fps, N-Log via HDMI Movie recording: 4K up to 30fps, Full HD up to 120fps, S-Log and HLG gamma
Built-in Flash: No Built-in Flash: No
Extra Features: WiFi, Bluetooth, Bracketing, Tethering, Time-Lapse Movie Extra Features: WiFi, Bluetooth, Bracketing, Tethering, Dual card slots
Dimensions: 134 x 100.5 x 67.5mm Dimensions: 126.9 x 95.6 x 73.7mm
Weight: 675g (including battery and memory card) Weight: 650g (including battery and memory card)
USB version : 3.1 USB version: 3.0

Ale to technické porovnávanie parametrov nieje presne to o čom má byť tento Blog . Ľudia by si mali uvedomiť že žiadna technika za nich fotku nespraví . V dnešnej dobe je technika v rovnakej kategórii pomaly zhodná a každý systém ma nejaké plusy a tiež aj mínusy oproti konkurencii . Prechod zo značky na značku ak niekto vlastní profi techniku je ekonomická samovražda a nič extra to fotografovi neprinesie. Ak človek nieje spokojný s výsledkami tak určite je na mieste rozmýšlať o zmene techniky ale len v tom prípade ak daný fotograf narazí na strop daného tela alebo objektívu . Veľa fotografov fotí wildlife s zoom-objektívmi o svetelnosti F/5.6 alebo F/6.3 na dlhom konci čo môže byť dosť problém … Preto radšej investovať do svetelného teleobjektívu ako riešiť prechod na inú značku s podobnými parametrami. Ďalšia dôležitá vec je post-proces , treba sa naučiť dostať maximum z nafoteného RAWu .. A nie rozmýšlať nad prechodom k inej značke lebo niekomu sa podarilo nafotiť dobrú fotky s inou technikou .. To sú fotografi ktorých nič nezaujíma len EXIF .. EXIF je vôbec nepodstatný kedže sa parametre stále menia podľa daných podmienok .

Ja som mal možnosť tiež vyskúšať Sony A9 II + 600mm F/4 ale tá ergonómia mi nejak nesadla .Menu bolo podľa mňa veľmi zložité a nepriehľadné ..Ale na to by sa podľa mňa dalo zvyknúť ale čo sa týkalo šumu – tam som nevidel nejaký rozdiel a to je pre mňa dosť dôležité .. Ostrenie bolo pocitovo rýchlejšie ale to je len softwerová vec a novší firmware to môže dorovnať … Aj tak 90% wildlife fotiek je väčšinou statika a tých 10% fotiek sa dá nafotiť čímkoľvek kedže to zvládali aj staré generácie prvých digitálnych zrkadloviek. Len treba aj rozmýšlať ako danú scénu nafotiť a nespoliehať sa len na techniku že to spraví za Vás – lebo nespraví ….

Ako príklad uvediem fotku ktorú nafotil Robertodp s telom Canon 1D Mark III z roku 2007 a ešte starším objektívom Canon EF 500mm f/4.5 L USM ktorý sa prestal vyrábať v roku 1999 Ak už vtedy dokázali fotografovia nafotiť také fotky ,tak dnes hocijaký najlacnejší model ma rýchlejší autofokus ako tie staré telá. Takže v technike asi problém väčšinou nebude 😀

Canon 1D Mark III,
 Canon EF 500mm f/4.5 L USM,
1/640 f/4.5, ISO 2500,

Preto sa treba zamerať hlavne ako to nafotiť a nie čím to nafotiť .. Len tak sa môžte posúvať ďalej ….

Ak by mal niekto techniku A7III + 400mm F/2.8 GM tak kľudne môžme spraviť porovnavací test zhodných modelov … Ja mám Z6 + 400mm F/2.8E FL … Alebo ak má niekto Canon EOS R + 400mm F/2.8 III kľudne napíšte a dohodneme nejaký testík … Po tomto zrovnaní by sme videli aké možnosti ponúkajú tieto rôzne značky a či zmena techniky má vôbec zmysel …

Všetkým prajem dobré svetlo a pekné zážitky v prírode ….

Celkovo 652 zobrazení, z toho dnes 2 !

Zdieľať na

Vložiť komentár